Lidia Bianchi

Statement

My artistic practice is focused on the research of elsewhere worlds, in which the archaic lays, in search of a primordial return, for a deeper understanding of contemporary times.  

Photography is my privileged mean: it is the language of distance, because it puts the spectator far from the time and space of the image, that is necessarily else from who experiences it. Also, photography is that portal that unifies the interiority of the artist with the universal narratives of human experience. So my elsewhere worlds result to be at the same time truths and myths. 

"acquasantiera"

illustrated with a starry Indigo night from 2014

Nostalgia, 2018.

Nel tuo lavoro, da cosa prendi ispirazione?

Me lo chiedo sempre anche io. Provando a guardare il mio lavoro con il dovuto distacco, mi sono accorta che l’ispirazione di fondo è sempre una: la mia terra d’origine.

Lidia Bianchi

Group exhibitions

2019

Combat Prize. Finalists exhibition, Museo G. Fattori, Livorno, IT.

Braeraklasse#4, Casa Gianoli, Milan, IT.

2018

Northen Light: Proximity and Distance. An exhibition of contemporary landscape photography, Yorkshire Artspace, Sheffield, UK.

Project 45, Academy of Fine Arts of Brera, Milan, IT.

Stellar, Vivid Projects, Birmingham, UK.

2017

Fabbri Prize. Finalists exhibition, Fondazione Francesco Fabbri-Villa Brandolini, Pieve di Soligo, IT.

Beneath the salt, Stormen Bibliotek, Bodø, NO.

Ape(x) mentis, Bottega Immagine, Milan, IT.

Beneath the salt, Kulturbadet Galleri, Lørdag, NO.

Dispar, Octubre Centro de Cultura Contemporánia, Valencia, ES.

Haluros de plata, Casa de Cultura de Burjassot, Valencia, ES.

Education

MA Photography, Academy of Fine Arts of Brera, Milan, IT.

BA Graphic Arts, Academy of Fine Arts of Rome, Rome, IT.

Period of study within Erasmus + Programme at Escola d’Art y Superior de Disseny de Valencia, Valencia, ES.

Grants & Awards

2019

Combat Prize - Photography section, Livorno, IT // Shortlisted.

2018

Signature Art Prize, London, UK. // Shortlisted.

2017

Francesco Fabbri Prize for Contemporary Arts - Contemporary Photography section, Pieve di Soligo, IT /Shortlisted.

Publications

2019

Combat Prize, Catalogue, Livorno, IT.

2018

Project 45, online publication.

2017

Francesco Fabbri Prize for Contemporary Arts, Catalogue, Pieve di Soligo, IT.

-Ci racconteresti il tuo processo per arrivare a un'opera conclusa: parti da un concept, fai della ricerca specifica, o ti lasci trasportare dalle tue sensazioni?

Non ho un modus operandi fisso, purtroppo o per fortuna. Posso partire da un’intuizione visiva e da lì riflettere sulla ricerca teorica, oppure partire da un’idea chiara e da lì costruire la progettazione visiva. Comunque vada, cerco sempre di tenere a mente la regola n.8 del decalogo per studenti e docenti coinvolti nei processi artistici di John Cage: “Non cercare di creare e analizzare allo stesso tempo. Si tratta di due processi differenti”.

Lidia BIANCHI

-Hai interessi al di fuori del mondo artistico?

Ho una passione sfrenata per la geologia e tutto ciò che ha a che fare con l’osservazione delle forze telluriche…che credo si rispecchi anche nei miei lavori.

Lidia Bianchi, si è appena laureata, e presenta già una visione artistica solida e ben pensata. Con i suoi lavori, spesso ispirati al suo territorio d’origine, spera di trasportare lo spettatore altrove.